من به ندرت محصول یا اقدامی را به عنوان بهترین یا برترین اعلام میکنم. برای مثال، در دوران کودکی نیز هیچ یک از دوستانم را بهترین دوست خطاب نمیکردم.
بنابراین، نوشتن مقاله ای در مورد بهترین تبلیغات برایم بسیار دشوار بود.
اما چرا این کمپین ها به عنوان بهترین تبلیغات شناخته شده اند؟
دلیل این امر تاثیری است که آنها بر رشد برند داشته و همچنین توانسته اند برندها را برای همیشه در ذهن افراد ماندگار سازند. برخی از این تبلیغات قدمتی دیرینه دارند و شاید در زمان آغاز آنها برخی از ما هنوز متولد نشده بودیم.
اما برای اطلاع از عواملی که منجر به برتری تبلیغات میشوند، شما باید در ابتدا با نحوه تعریف تبلیغ آشنا شوید.
تبلیغات
تبلیغات پیام های نوشتاری یا بصری هستند که برای ترویج یک محصول، خدمات یا یک کمپین منتشر میشوند. کسب وکارها میتوانند به مالک یک شبکه یا پلتفرم هزینه ای پرداخت نموده و پیام خود را به گوش همگان برسانند. دو چالش مهم در زمینه تبلیغ وجود دارند: ارزیابی ارزش تبلیغ و اطمینان از انتقال پیام به افراد مناسب.
همانطور که میدانید، انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارند که هر یک از آنها از طریق شبکه ها و روش های مختلفی منتشر شده و اهداف متفاوتی دارند. افراد میتوانند در مکان های مختلفی تبلیغ کنند و بهترین روش های تبلیغاتی امروز ممکن است فردا روش مناسبی به شمار نروند. در این بخش به چهار مثال تبلیغات خواهیم پرداخت که از گذشته تا به امروز به کار برده شده اند.
انواع تبلیغات
1 – تبلیغات چاپی
اولین تبلیغ چاپی در سال 1472 در انگلستان منتشر شد. از آن زمان، این نوع از تبلیغ در روزنامه ها، مجلات، بروشورها، بیلبوردها، تراکت ها و … به کار برده میشود. در این روش، تبلیغ کننده هزینه ای را به ناشر پرداخت میکند تا تبلیغ وی منتشر شود.
2 – تبلیغات رادیویی
پیشینه تبلیغات رادیویی به سال 1920 باز میگردد و در آن سال اولین ایستگاه های رادیویی تجاری در ایالات متحده شروع به کار کردند. امروزه، رادیو همچنان از جمله روش های رایج تبلیغ به شمار میرود و بسیاری از شرکتها محصولات خود را از طریق برنامه های رادیویی به افراد معرفی میکنند. در این روش، تبلیغ کننده هزینه ای را به ایستگاه رادیویی پرداخت میکند تا آگهی وی بین موسیقی یا برنامه های رادیویی پخش شود.
3 – تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی از دهه 1940 آغاز شدند و هدف اصلی این دسته از تبلیغات ترویج کمپین های سیاسی بود. تبلیغ کنندگان امروزه میتوانند از تلویزیون برای تبلیغ موادغذایی، اسباب بازی، فروشگاه، خدمات تجاری و … استفاده کنند. در این روش تبلیغات، تبلیغ کننده هزینه ای را به شبکه تلویزیونی پرداخت میکند تا آگهی موردنظر را بین برنامه ها نمایش دهد.
4 – تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی از اواسط دهه 1990 به محبوبیت رسیده و وبسایت های مختلف بنرهای تبلیغاتی را در صفحه اصلی خود در معرض نمایش قرار میدادند. در این روش، تبلیغ کننده هزینه ای را به مالک وبسایت پرداخت میکند تا آگهی خود را در صفحه اصلی وبسایت قرار دهد. امروزه روشهای متعددی برای تبلیغات اینترنتی وجود دارند که از جمله آنها میتوان به تبلیغات ویدئویی، سئو ، پستهای شبکه اجتماعی و … اشاره کرد.
اما همانطور که میدانید، انواع مختلف تبلیغات در طی سال اخیر ایجاد شده اند. در گذشته تبلیغات اغلب تک بعدی بودند، اما امروزه تبلیغ کنندگان از ترکیبی از چند روش برای انتقال پیام تبلیغاتی خود استفاده میکنند.
در این مقاله شما را با تبلیغاتی آشنا خواهیم کرد که افراد هرگز آنها را فراموش نخواهند کرد. با ما همراه باشید تا 18 مورد از برترین تبلیغات دنیا را به شما معرفی کنیم.
بهترین کمپینهای تبلیغاتی و دلیل موفقیت آنها
1- Nike: فقط انجام بده
نوع تبلیغ: چاپی، تلویزیونی، اینترنتی
آیا میدانید، محصولات نایک زمانی صرفا برای دوندگان ماراتون تولید میشدند؟ اما بعد از مدتی نایک تصمیم گرفت با یکی از رقبای اصلی خود به نام Reebok رقابت کند و در نتیجه کمپین فقط انجام بده را راه اندازی کرد.
این کمپین را میتوان بهترین اقدام شرکت نایک قلمداد نمود.
در سال 1988، فروش نایک به 800 میلیون دلار رسید. این میزان در سال 1998 به بیش از 9.2 میلیارد افزایش یافت. این کمپین روحیه افراد در طی تمرین را نشان میدهد. با تاکید بر انجام اقدامات، این کمپین افراد را به انجام دشوارترین اقدامات ترغیب میکند.
نتیجه:
زمانی که قصد دارید بهترین روش را برای معرفی برند خود انتخاب کنید، این سوال را از خودتان بپرسید: قصد دارید چه مشکلی را برای مشتریان خود حل کنید؟ محصول یا خدمات شما چه راه حلی ارائه میدهند؟ با بررسی این مساله، شما میتوانید از نظر عاطفی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
2 – Coke: Share a Coke
نوع تبلیغ: چاپی
برندهای بزرگ در انجام برخی اقدامات به شدت تحت فشار هستند. اما کوکاکولا برای افزایش محبوبیت خود چه اقدامی انجام داد؟ آنها با قرار دادن اسامی افراد بر روی بطری نوشابه ها توانستند توجه افراد را جلب کنند.
این کمپین در سال 2011 در استرالیا آغاز شد و طی آن کوکاکولا 150 نام پرتکرار را بر روی بطری ها چاپ کرد. بنابراین، افراد همواره سعی داشتند کوکاکولا با نام خود را خریداری کنند. کاربران همچنان میتوانستند به وبسایت شرکت کوکاکولا مراجعه کرده و بطری نوشابه با نام خود سفارش دهند.
این روش توانست تحول زیادی در بازاریابی و تبلیغ این شرکت ایجاد کند. بسیاری از مشتریان به شدت به این روش علاقه داشتند. پپسی نیز مدت کوتاهی بعد از کوکاکولا از روش مشابهی برای بازاریابی محصولات خود استفاده کرد.
با این حال، کوکاکولا بیشترین موفقیت را داشت.
نتیجه:
طرفداران نوشابه همواره این برند را ترجیح میدهند، زیرا چاپ نام فرد بر روی بطری نوعی هویت برای فرد ایجاد میکند.
3 – Absolut Vodka: The Absolut Bottle
نوع تبلیغ: چاپی
علیرغم اینکه بطری های ودکا شکل خاصی ندارند، اما Absolut از جمله بطری هایی است که اغلب افراد آن را به راحتی تشخیص میدهند. این شرکت به مدت 25 سال است که تغییری در شکل و چاپ بطری ها اعمال نکرده است. این شرکت 1500 آگهی مختلف طراحی نمود تا در نهایت بتواند توجه افراد را چلب ند.
زمانی که این کمپین آغاز شد، Absolut در حدود 2.5 درصد بازار ودکا را به خود اختصاص داده بود. این کمپین در اواخر سال 2000 به پایان رسید و در آن زمان توانست سالانه 4.5 میلیون بطری از محصولات خود را به خارج از کشور صادر کند.
نتیجه:
طراحی قدیمی بدین معنا نیست که شما نمیتوانید با استفاده از آن نوآوری داشته باشید. همواره این موضوع را به خاطر داشته باشید که Absolut بیش از 1500 آگهی منتشر کرد و در نهایت توانست محصول خود را از سایرین متمایز کند.
4 – Anheuser-Busch: Whassup
نوع تبلیغ: تلویزیونی
آخرین باری که یک آگهی باعث شد افراد نحوه صحبت کردن خود با یکدیگر را تغییر دهند را به یاد دارید؟ اجازه دهید این سوال را با سوال دیگر پاسخ بدهم: Whassup
این مجموعه از تبلیغات برای اولین بار در اواخر سال 1999 آغاز شدند که طی آن گروهی از دوستان در یک تماس گروهی با هم صحبت کرده و در عین حال آبجو خورده و تلویزیون تماشا میکردند.
مکالمه آنها در ابتدا با What are you doing? آغاز شد و فرد دیگر نیز پاسخ میداد که در حال تماشای تلویزیون هستم و آبجو میخورم. به تدریج مکالمه آنها به یک جمله Whassup کاهش یافت و این عبارت به تدریج در طی سال های آتی برای جویا شدن از احوال یکدیگر به کار برده میشد.
نتیجه
تبلیغات میتوانند بر زندگی روزمره و فرهنگ افراد تاثیر داشته باشند. با این تبلیغ شما متوجه شدید که استفاده از یک ایده ساده و شاید مسخره بتوانید توجه افراد را به محصول خود جلب کنید. هرچه اصالت آگهی شما بیشتر باشد، ارزش محصول شما بیشتر خواهد بود.
5 – Miller Lite: Great Taste, Less Filling
نوع تبلیغ: چاپی، تلویزیونی
آیا بر این باور هستید که ایجاد بازاری جدید برای محصولتان آسان است؟ شرکت میلر بروینگ (MillerCoors کنونی) این اقدام را در مورد آبجوی سبک خود انجام داد. این کمپین قصد داشت مردان را به مصرف آبجوی سبک ترغیب کند. آنها همچنین با این باور نادرست در حال مقابله بودند که آبجوی سبک نمیتواند طعم خوبی داشته باشد.
میلر مدل های متعددی را انتخاب کرد که در تبلیغ حضور داشته و اعلام کردند که از آبجوی سبک استفاده کرده و از طعم خوب آن راضی بودند.
نتیجه:
چندین دهه بعد از راه اندازی این کمپین، میلر لایت به بازار آبجوی سبک احاطه داشت. بازاریابان چه تجربه ای میتوانند از این موضوع کسب کنند؟ همواره برای متفاوت بودن تلاش کنید. اگر افراد اعلام کنند که جایگاهی برای محصول جدید وجود ندارد، دسته بندی جدیدی ایجاد کرده و آن را ترویج کنید.
5 – Always: #LikeaGirl (2015)
نوع تبلیغ: تلویزیونی، اینترنتی
برند الویز با این تبلیغ فعالیت خود را آغاز کرد. این کمپین از سال 2015 آغاز شد، اما این امر عامل موفقیت آن نبود. موفقیت را میتوان به پیام اصلی آن نسبت داد که حتی صدها میلیون نفر بعد از پایان کمپین نیز پیام را تکرار میکردند.
کمپین با مضمون ورزش همانند یک دختر آغاز شد و نشان میداد که روشی که پسران برای ورزش استفاده میکنند، بهتر یا صحیحتر است. در انتهای تبلیغ، پیام به صورت صریح و واضح بیان میشود: دختران نیز همانند پسران توانا هستند و الویز نیز یکی از برندهای اصلی حامی زنان است.
پیام این برند همچنان توسط افراد تکرار شده و امروزه در شبکه های اجتماعی به صورت هشتگ به کار برده میشود.
نتیجه
فقط به فکر مخاطبین خود نباشید، بلکه چالش هایی که با آنها مواجه هستند را نیز در نظر بگیرید. صرفا چالش های اجتماعی نیستند که مشکلاتی ایجاد میکنند، بلکه چالش های زمانی و فرهنگ نیز میتوانند موانعی در مسیر بازاریابی و تبلیغ ایجاد کنند. سعی کنید مشکلات مشتریان خود را حل کرده و از این طریق توجه آنها را جلب نمایید.
7 – فولکس واگن: کوچک فکر کنید (1960)
نوع تبلیغ: چاپی
بسیاری از بازاریابان علاقه دارند که کمپین بازاریابی و تبلیغ فولکس واگن را به عنوان استاندارد طلایی قلمداد کنند. این کمپین در سال 1960 آغاز شد و قصد داشت به یک سوال پاسخ دهد: چطور میتوانید دیدگاه افراد نه در مورد یک محصول، بلکه در مورد گروهی از افراد تغییر دهید؟
آمریکاییها علاقه دارند ماشین های آمریکایی بزرگ خریداری کنند و حتی 15 سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم نیز بسیاری از آمریکاییها علاقه ای به خرید ماشین های آلمانی نداشتند. اما تبلیغ فولکس واگن چه اقدامی انجام داد؟ فولکس واگن انتظارات مخاطبین را برآورده نمود.
نتیجه
هرگز سعی نکنید محصول، شرکت یا خدمات خود را به عنوان چیزی که نیست، عرضه کنید. مشتریان به دنبال صداقت هستند و از شما به دلیل صداقت قدردانی خواهند کرد.
8 -گوگل
نوع تبلیغ: اینترنتی
این تبلیغ قدیمیترین یا شناخته شده ترین تبلیغ موجود در فهرست ما نیست، اما در طی نه سال به یکی از قدرتمندترین موارد تبدیل شده است. این تبلیغ به حدی قدرتمند است که شاید تبلیغ بودن آن را فراموش کنید.
Year in Search در سال 2009 آغاز شد که طی آن Zeitgeist گزارشی از رایجترین موارد جستجو شدن در گوگل در طی 12 ماه اخیر منتشر نمود. همان سال، گوگل آن را به یک ویدئوی 3 دقیقه ای تبدیل کرد. از آن زمان، افراد به اهمیت گوگل برای دستیابی به اطلاعات موردنظر پی بردند. ویدئوی مربوط به سال 2017 گوگل را تماشا کنید.
نتیجه:
به مشتریان نشان دهید که به فکر آنها هستید. این داستان ها انواع مختلفی از عواطف را بر می انگیزند، اما در نهایت افراد را برای هدفی مشترک متحد میکنند.
9 – Dos Equis: جالبترین مرد جهان (2006)
نوع آگهی: تلویزیونی
شما وی را میشناسید. وی سیگار کوبایی میکشد و همواره زنان زیبا او را احاطه کرده اند و مهمتر از همه، او آبجوی Dos Equis میخورد.
یکی از مهمترین اجزای کمپین این است که جذابیت بیشتری داشته باشد. جالبترین مرد جهان به یکی از مهمترین افراد دنیای تجارت تبدیل شده است.
وی در پایان تمام تبلیغات میگوید: من همواره آبجو نمیخورم، اما زمانی که بخواهم آبجو بخورم، Dos Equis میخورم. دوستانم تشنه باشید.
نتیجه:
اغراق به کار برده شده در این کمپین باعث میشود که افراد در خرید آبجو به یاد این تبلیغ بیافتند. اگرچه Dos Equis به تازگی از هنرپیشه جدیدی برای تبلیغات خود استفاده میکند، افراد هنوز این برند را با جالبترین مرد جهان به خاطر دارند.
10 – هیئت فراوری شیر کالیفرنیا: شیر دارید؟ (1993)
نوع تبلیغ: چاپی
به لطف کمپین “شیر دارید؟” هیئت فراوری شیر کالیفرنیا، فروش شیر در کالیفرنیا در مدت یک سال به میزان 7 درصد افزایش یافت. اما تاثیر این کمپین صرفا به کالیفرینا محدود نبود. توجه داشته باشید که این تبلیغ افرادی که شیر نمیخورند را هدف قرار نمیدهد، بلکه این تبلیغ بر افرادی تمرکز داشت که شیر مصرف میکردند.
نتیجه:
همواره ضروری نیست که مخاطبین جدیدی برای محصولات یا خدمات خود پیدا کنید، بلکه میتوانید قدردانی و شناخت مشتریان پیشین خود در مورد یک محصول را افزایش دهید. مشتریان خود را به حامیان محصولات خود تبدیل کرده و از بازاریابی و محتوای تبلیغاتی برای افزایش لذت آنها از مصرف محصولات یا خدمات شما استفاده کنید.
11 – Metro Trains: Dumb Ways to Die (2012)
نوع تبلیغ: اینترنتی
در ملبورن استرالیا، Metro Trains قصد داشت پیام ساده ای را به افراد منتقل کند: عدم قدمزنی در نزدیکی راه آهن. رفتار نامناسب میتواند منجر به آسیب یا حتی مرگ گردد، اما به جای قراردادن علائم هشدار در داخل ایستگاههای قطار، این شرکت آهنگی تولید کرد و آن را در شبکه های اجتماعی به ویژه YouTube منتشر نمود و از این طریق توانست این پیام را به 157 میلیون نفر برساند.
متن و آهنگ آن به گونه ای طراحی شده اند که شنونده میخواهد آن را زمزمه کند و از این طریق افراد را از قدم زدن در نزدیکی راه آهن منصرف میکند.
در پایان ویدئو، شخصیت های کارتونی این آهنگ به انواع مسخرهای میمیرند و با این اقدام داستان اخلاقی آهنگ به شنونده منتقل میشود. روشهای احمقانه مختلفی برای مرگ وجود دارند، اما مردن در کنار خط آهن قطار احمقانه ترین است.
نتیجه:
این کمپین ایده ساده ای را به روشی خلاقانه به افراد منتقل میکند. اگر موضوعی که قصد دارید به دیگران منتقل کنید، پیش پا افتاده و ساده است، با روشی خلاقانه میتوانید جذابیت آن را افزایش دهید.
12 – اپل: مک بخرید (2006)
نوع تبلیغ: تلویزیونی
اگرچه کمپین های متعددی در شرکت اپل وجود دارند، اما این مورد یکی از بهترین ها به شمار میرود. کمپین مک و کامپیوترهای شخصی از جمله موارد بسیار موفق بودند. این شرکت توانست با این کمپین سهم بازار خود را به میزان 42 درصد افزایش دهد. این تبلیغات به مخاطبین مک تمام اطلاعات موردنیاز را ارائه میدهند.
نتیجه:
اینکه محصول شما امکانات ویژهای دارد، دلیلی برای اجبار سایر به استفاده از آن وجود ندارد. شما باید مزایای محصول خود را به گونهای نوآورانه به افراد شرح داده و تمایل آنها به استفاده از محصولات شما را افزایش دهید.